Posts

Showing posts from July, 2013

Kuih utk raya atau kawin

Image
salam dan selamat pagi..hari ini br blh update blog sebab line celcom ada masalah..berapa kali menyumpah syarikat celcom..hehe.disini sy telah meletakkan gambar kuih yg blh digunakan utk raya atau kenduri kawin..sesiapa yg berminat sila lah beritahu sy..hehehe

Piala Malaysia 2013

Image
salam dan slmt pg kpd pembaca blog sy..Hari ini pg2 sudah pergi ke kedai utk membeli makanan ternakan..lps itu terlihat surat khbar ini..tgk punya tgk pasukan kesayangan berada dalam pasukan pantai timur..yg th sgt mst sengit pertandingan tidak kira dalam padang atau luar..apa2 semoga berjaya pasukan pahang..kami turun ke stadium..sehati sejiwa..jiwa2..go pahang..

Bandar Kuantan

Image
Bandar Kuantan merupakan ibu negeri pahang..bandar kuantaterletak di pesisiran pantai timur..Pusat pentadbiran dan ekonomi terletak di kuantan..dengan penambahan penduduk di bandar kuantan, jalan raya semakin sesak di penambahan kenderaan..ini boleh dilihat pada waktu kemuncak pada 7-9 pg, 12-2,5-7ptg..jalan utama bndr kuantan akan menjadi..disebabkan kesesakan ini, kerajaan tempatan Mpk telah mengubah jalan raya kuantan dr dua hala menjadi satu..perubahan ini dilakukan sejak semgu lps..perubahan jalan ini dilakukan selepas 30 tahun..sesiapa yg dtg ke kuantan diminta berhati dan mengikut arahan yg ditetapkan oleh Mpk

Baju Raya Project

Salam dan slmt ptg kepada pembaca blog sy..sy ucapkan tahniah kepada pengarah program cik/puan aida dan rakannya dalam membantu anak-anak yatim untuk berhari raya yg disiarkan di tv1 td..tanpa melibatkan politik beliau telah menjayakan program ini melalui media sosial iaitu tweet(menderma pakaian yg tidak dipakai oleh masyarakat)..program itu telah mendapat sambutan khususnya di selangor..diharap program tidak khusus pada hari raya sahaja tetapi sepanjang hidup kita..ini kerana sesiapa yg membantu anak yatim kita akan lebih dekat dgn nabi muhammad saw..nabi muhammad saw sebenarnya anak yatim juga sepanjang hidup..

Whatapps??

apa kelebihan whatsapps?whatsapps memberi kita kelebihan didalam msj secara percuma..tetapi kepada jaga2 kepada suami atau isteri yg dok berjuahan drpd pasangan ia akan memusnahkan hubungan..percaya atau tidak?whatapps blh th kita offline pkl brp

Raya oh Raya

Image
salam dan slmt pagi..Tahniah lah kepada penjawat awam krn smlm Dato Seri Najib telah umum bantuan kepada pejawat awam..klu ikut pandangan sy, sy bersetuju sangat klu kerajaan memberi 500 sahaja dan bukannya sebulan setengah gaji..ini kerana jika memberi sebulan setengah gaji..ia akan kayakan lg orang atasan bknnya membantu org bawahan..btl x?jgn marah ye

Apa Sudah Jadi

Image
400 hektar hutan sungguh luas klu dimusnahkan utk tanaman kelapa sawit..inilah yg terjadi di bera apabila nafsu manusia mengatasi akal..kemusnahan hutan akan menjejaskan hidupan manusia dan juga alam sekitar..sebenarnya hanya  3% penduduk malaysia mementingkan kehidupan alam sekitar..selebihnya adalah tidak(termasuklah sy kot)..kawasan hutan di tasik bera ini mengandungi pokok hutan yg bernilai dan haiwan dan ikan air tawar yg hampir pupus

Penting ke Persatuan

Image
Salam dan slmt malam..pada malam ini sy ingin bertanya kepada pembaca blog sy penting ke persatuan kpd masyarakat melayu pada hari ini..sbb apa?

Ambil Peluang

Image
Salam dan slmt pg kepada pembaca blog sy..Hari ini sy akan mengulas tentang gmbr yg sy letakkan..knp sy tulis tajuk ambil peluang..didunia ini klu kita mengambil peluang , kita tidak akan berjaya..samaada dalam pekerjaan atau ibadat..knp sy letak gmbr ayam.??ye harga ayam sudah naik skrg??tetapi klu org melayu ramai-ramai menternak ayam harga itu akan turun..jadi orang melayu terutamanya org muda ambillah peluang dgn menternak ayam..jangan lah harap dgn makan gaji..nabi muhammad saw telah bersabda bahawa punca rezeki 9/10 adalah berniaga.

Majlis Berbuka Puasa Dan Solat Terawih di Masjid Kg Ubai

Image
Salam dan slmt pagi pembaca blog sy..hari ini hari ke 13 kita berpuasa di bulan ramadhan..semoga hari ini kita dalam keadaan tenang dalam semua urusan samaada dr segi ibadat ,pekerjaan dan lain-lain..disini sy meletakkan gambar majlis berbuka puasa di kg ubai..jikalau menyebut kg ubai siapa yg xkenal dengan masak mereka (opor daging yg ckp terkenal di kuantan)..klu makan mst nak lg

Berbuka Puasa di Ampang

Image
Slmt mlm dan gembira selalu kepada pembaca blog sy..hari ini sy akan menceritakan pengalaman sy berbuka puasa di kedai makan orng arab..masakan makanan orang arab dengan org malaysia sunnguh berbeza..masakan mereka lebih kepada masam manis dari pandangan sy..lihat gambar sy letak..saya suka makan nasi mandi bersama kambing..sunnguh lazat..daging mereka bakar sungguh berbeza sehingga kunyah daging tidak perlu lama..

Belajar dan terus belajar

Image
Salam dan slmt ptg kpd pembaca blog sy..apa kaitan gambar di bawah dgn tajuk sy..belajar dan terus belajar..jika ingin berjaya dalam kehidupan di dunia dan akhirat kita kena belajar tidak kira ilmu diambil dari buku,internet dan cikgu..jika kita ingin menjadi umat islam yg berjaya jadilah usahawan yg dapat membantu orang miskin..nabi muhammad saw telah memberitahu rezeki dtg 9/10 dari perniagaan..knp bangsa cina blh maju??sehingga blh kawal harga ayam di malaysia..sbb apa?

Solat Terawih 20 rakaat di kg ubai

Image
Salam dan slmt mlm kpd pembaca blog sy..hari ini kita dah seminggu berpuasa.mst kita perasaan perubahan pada diri kita samaada dr percakapan dan tingkah laku.. Btl x?..knp sy letak gmbr ini..xkan nak ambik bila tgh solat..mcm xkena je..gambar di bawah diambil selepas menunaikan solat terawih..dulu rasa mls je bila dgr 20 rakaat..selalu bt 8 rakaat..tetapi bila bt 20 ia mengajar tahap kesabaran kita..ye nabi saw pun tidak menetapkan bilangan rakaat supaya kita membuat mengikut kemampuan..

Balik Terawih dan Lipat baju

Image
salam dan slmt malam..hari ini hari ke berapa kita solat terawih??sila jawab..hehehe.sy berasa  bertuah sbb dapat solat terawih bersama org kg...bila blk je tgk mak kesayangan sdng lipat baju(adik su g blja)..anak lelaki dia tgk je..sy syg mak sy..hehe

Lawatan Exco Pertanian Pahang

Image
siapa pernah pergi pasar tani??..ada apa disana??.pasar tani merupakan pusat jualan untuk org melayu yg diusahakan oleh Fama.terdapat pelbagai barangan kering dan basah di sana samaada hasil tanian,perikanan dan kraftangan..sempena majlis pelancaran jimat belanja dapur peringkat pasar tani ngri pahang, exco pertanian dan industri asas tani ngri pahang telah melawat pasar tani utc kuantan..beliau telah beramah mesra dgn peniaga di situ(melihat sndr perniagaan mereka).

Sian Tidak Balik Berbuka Pose???

Image
Siapa Pernah tidak dapat berbuka puasa bersama keluarga..semua pernah termasuk lah adik bongsu saya ini..Ini lah pertama kali dia berjauhan bersama keluarga untuk belajar..siap demam lagi kerana sahur dengan makan roti je..klu dirumah macam2 boleh makan..(Abg dia pun malas hendak ambil sebab jauh dan ingin si dia belajar susah bila tiada keluarga disisi..heheh) (ini gambar dia telah suka)
(baru pandai pegang barang dapur kot..heheheh)

Ramadhan Bulan Rahmat

Image
salam dan slmt pg..knp sy ckp ramadhan bulan rahmat..sebabnya pada minggu ini dah 2 kali hujan di bndr kuantan..cuaca dalam minggu ini pun tidak lah panas sgt..hujan pulak turun hari jumaat..bukannya rahmat namanya..semoga hati sy juga bersih dan tenang sprt hujan di gambar yg sy letakkan(apa kena-mengena hati dan hujan)..hehe

Comel tak mcm kak ton?

Image
Di Bulan ramadhan ini bnyk dugaan yg kita hadapi..sesiapa yg mempunyai anak kecik mst faham kan..disini sy letakkan gambar anak saudara sy yg comel mcm kak ton..hehe.comel ke?
(ini amar)  (amar dan kakak)  (tido sambil hisap susu)  (apa pandang2)  cakap lah nak senyum...hehehhe

Hujan Di Kuantan

Image
Bersyukur kpd allah swt telah memberi hujan dr mlm semalam sehingga tghari ini..sungguh besar nikmatnya jikalau hujan turun..ia akan menyegarkan semua kehidupan di muka bumi..disamping itu kita hendak berhati-hati ketika memandu..hargai lah nyawa dan org tersayang..lihat gmbr di bwh yg sy sempat ambil

Bulan Ramadhan

Image
Hari ini adalah hari yg pertama umat islam menyambut bulan ramadhan..apa2 tahniah kepada sesiapa yg berpuasa..hehe..semoga masjid dan surau akan penuh di bulan ramadhan..klu xpenuh mcm mn hendak lawan yahudi(bukan bulan pose je)..hehehe

Pokok Apa Ini

Image

Kg semangat

Image
hari ini adalah hari pertama sy bekerja slps bercuti dr sabah..pada malam ini saja ada majlis penyampaian hadiah rumah terbersih di kg semangat..tujuan program ini diadakan merapatkan hubungan sesama islam tanpa mengira fahaman politik..hadiah telah disampaikan oleh exco perbangunan luar bandar,pertanian dan industri asas tani merangkap adun inderapura.

Untuk Lelaki Sahaja

Image
salam dan slmt ptng..disini saya ini menceritakan sedikit hal yg diambil dr keratan akhbar metro ahad..rupa2nya jikalau sang suami tidak mampu bertahan selama 5minit,sang isteri akan merasa tidak puas..sungguh bahaya ini..selain itu kes cerai akan meningkat.Lelaki lps ini kenalah jaga pemakanan termasuklah sy juga..jikalau tidak mahu isteri lari..

Makanan laut dan air rm5.00 di sabah

Image
salam dan slmt mlm..hari sy makan malam di pasar filipina di sabah..terdapat segala ikan segar disana..apa yg sy lihat harga ikan disini dan kuantan sama je..tetapi harga minuman disana cukup mahal..rm5.00 segelas..dahsyatnya..